Verkooptips: Product presentatie (sfeer verkopen)
Product presentatie is één van de belangrijkste verkooptools die je als ondernemer kan gebruiken. Het is al jaren bekend dat wie zijn of haar producten goed kan presenteren meer omzet zal halen. Deze techniek wordt in de offline wereld goed begrepen en toegepast. Ondernemers laten brochures met scherpe professionele sfeerfoto’s maken, huren een bedrijf in om hun etalage te ontwerpen en laten professionele beursstands ontwerpen al dan niet voorzien van aantrekkelijke mensen die de potentiële klanten lokken.
Jarenlang heb ik, met veel plezier en succes, deze ondernemers advies gegeven over product presentatie en het belang van unieke foto’s, procuct omschrijvingen en de presentatie van artikelen in fysieke winkels of de bestickering van hun bedrijfsauto’s.
Dezelfde ondernemers die ik toen gehoplpen heb zijn inmiddels ook online te vinden met een webshop of informatieve website waar ze hun “waar” aanbieden. Het internet lijkt de ondernemer veel minder bewust te maken van het belang van product presentatie en sfeer. Om maar zo snel mogelijk de webshop te vullen met zoveel mogelijk artikelen worden vanuit leveranciers productfoto’s en product omschrijvingen aangeleverd. Deze foto’s zijn vaak geen hoogstandjes op het gebied van sfeer en zeker niet uniek.
Het beroerde is dat vele ondernemers deze foto’s en product beschrijvingen 1 op 1 gebruiken voor hun webshop in de hoop om online ook een graantje mee te pikken. Echter wanneer dit soort standaard webwinkels eenmaal draaien vallen de verkoopcijfers vaak tegen. Klanten die mij benaderen denken werkelijk dat dit enkel komt omdat hetzelfde artikel op internet een euro goedkoper te vinden is dan bij hun. Inmiddels heb ik verschillende webwinkels en informatieve websites advies gegeven over de presentatie van producten en diensten. Met succes, de omzet cijfers van de webwinkels schoten werkelijk omhoog en de aanvragen op informatieve websites namen flink toe.
Vooral bij de wat grotere webwinkels is het een hele klus om unieke sfeerfoto’s te (laten) maken van alle artikelen die leverbaar zijn. Daarnaast moet er natuurlijk budget zijn om alle artikelen op voorraad te hebben om er zo goede productfoto’s van te kunnen maken. In dit soort gevallen adviseer ik altijd om te beginnen bij de meest verkochte artikelen en bij ieder artikel die besteld wordt eerst een goede productfoto te (laten) maken voordat het artikel naar de klant verzonden wordt. Zo heb je in een korte periode en weinig budget toch snel unieke productfoto’s waardoor je omzet gegarandeerd zal gaan groeien.
Dit voorjaar werd ik benaderd door een onderneming die steigerhouten meubelen vervaardigd. De website genereerde geen nieuwe aanvragen. Toen ik de website bekeek was één van de belangrijkste oorzaken de foto’s van de producten. De kwaliteit van de producten die gemaakt werden waren boven gemiddeld echter de foto’s ver onder het gemiddelde. Ik gaf aan dat de meubelen en toebehoren op een zonnige dag in de tuin ipv in de donkere rommelige loods gefotografeerd moesten worden. Leg ook even een kleurig kussentje op de banken en zet een plantje op de tafels.
Deze ondernemer heeft direct een nieuwe reeks foto’s van zijn mooie producten gemaakt en merkte direct verschil met het aantal aanvragen.
Onderstaand een voorbeeld van een “foute” productfoto
Hier een foto nadat ik mijn tip had gegeven.
Natuurlijk kan dit nog professioneler maar ik geef deze voorbeelden om te laten zien dat je met weinig middelen toch geheel andere foto's kan maken waar je direct meer aanvragen op zal ontvangen. Inmiddels heeft een professionele fotograaf nog mooiere productfoto's gemaakt wat deze kwaliteitsmeubelen ook echt verdienen!