Een terugbelformulier voor betere gebruikservaring
Een terugbelformulier op een website iets wat je nog niet zo heel veel ziet en zeker niet bij de “kleine websites”. Toch denk ik dat ze juist daarvoor het beste geschikt zijn en voor een betere gebruikservaring en meer omzet kunnen zorgen.
In 2013 werd ik benaderd door een ondernemer die in zwaar weer zat. Het betrof een loodgieter die veel onderweg was en niet veel met computers en internet had. Tijdens de bedrijfsscan die ik aflegde stuitte ik op een probleem die ik bij veel ondernemers tegenkom. De telefoon werd niet opgenomen en email niet snel beantwoord. Helaas onderschatten dit soort ondernemers dat snelheid heden ten dagen cruciaal is.
Toen ik deze loodgieter hiermee confronteerde volgde het excuus dat hij de telefoon niet altijd direct kon beantwoorden omdat hij vaak op lastige posities aan het werk was (herkenbaar? Lees het artikel Telefoonservice kiezen) en daarnaast geen mobiel had met internet / e-mail. Tevens was deze loodgieter vaak “in de kost” zodat hij pas na een aantal dagen weer thuis achter zijn computer zat om zijn mail te lezen.
Een gemiste kans die wel eens de sleutel was om zijn probleem op te lossen. Zijn website werd best veel bezocht en ook aanvragen per mail kwamen wel binnen maar doordat de reactie snelheid te wensen overliet liet deze ondernemer veel kansen liggen. Omdat deze ondernemer niet voornemens was om een Smartphone aan te schaffen bedacht ik een andere oplossing, een terugbel formulier op zijn website.
Een terugbel formulier waar men slechts een naam en telefoonnummer invult en wanneer op verzenden geklikt wordt er een SMS naar de ondernemer verzonden wordt met deze gegevens. Dit bleek een gouden greep! In iedere pauze controleerde de loodgieter of er een SMS binnengekomen was en met één druk op de knop kon hij de klanten terugbellen. Naast het feit dat de nieuwe potentiële klanten nu wel snel een antwoord kregen werd het ook zeer gewaardeerd door bestaande relaties die vaak klachten hadden over de reactie snelheid van deze ondernemer.
Zo zie je dat een modern stukje script op een website ervoor kan zorgen dat de ondernemer zicht niet hoeft aan te passen aan de moderne techniek maar er wel voldaan kan worden aan de moderne consumenten die een snelle reactie verwachten.
Een terugbel formulier kan heel eenvoudig op iedere website geplaatst worden en is niet duur. Heb je vragen over een terugbel formulier of heb je zelf ervaringen? Deel deze dan met ons en stuur een mail naar info@succesvolle-onderneming.nl
Karin
Hallo een terugbelformulier is wel wat voor mijn man zijn bedrijf. Hij is schilder snapt niets van een smartphone (58 jaar he dan krijg je dat;-) Kunnen jullie me wat meer informatie geven hoe ik een terugbelformulier kan krijgen?
Rianne Veen
Ook ik heb interesse in een terugbelformulier waar kan ik dat kopen en hoe zet je dat op de website?