Wat is Live Chat Support voor je eigen website?
Met een live chat support button op je website kunnen website bezoekers direct met de eigenaar van de website chatten. Ideaal wanneer een bezoeker een korte vraag heeft of niet in de gelegenheid is om telefonisch contact op te nemen. Het opstarten van een live chat gesprek is eenvoudig en anoniem waardoor de kans dat het gebruikt wordt door jouw bezoekers sterk toeneemt. De anonimiteit kan ook nadelig zijn. Je zal met een online chat mogelijkheid zo nu en dan ook vreemde “gesprekken” hebben. Hoewel dat erg meevalt zit er gelukkig in de meeste online live support programma’s de mogelijkheid mensen te blokkeren.
Werkt Live chat support echt om nieuwe klanten te krijgen?
Een aantal jaar geleden maakte ik al kennis met online live chat support systemen. Toen al had je de beschikking over een aantal zeer goede online chat support tools, echter waren de bezoekers er toen nog niet klaar voor en werd het erg weinig gebruikt. Ik heb het zelfs een aantal jaar van mijn website verwijderd om die reden. Enige tijd geleden heb ik het op één van mijn websites weer geïnstalleerd en je ziet dat de consument er nu wel klaar voor is. Wellicht moesten de consumenten eerst wennen om online in gesprek te gaan en is het mede door apps als WhatsApp nu meer normaal geworden om via een toetsenbord te communiceren. Naast dat ik er zo nu en dan een klant aan overhoud is dat niet de belangrijkste reden. Wij willen graag een optimale klantervaring en vinden het belangrijk dat de klant contact met ons op kan nemen op de wijze waarop zij dat zelf graag wil. Met live chat support kunnen we veel sneller klanten beantwoorden dan met de mail. De waardering voor ons merk wordt hierdoor groter en dat vinden we nog belangrijker dan nieuwe klanten.
Ik zit bijna nooit achter de computer voor mij werkt het dus niet.
Dat zou je wellicht denken maar niets is minder waar. Tegenwoordig heb je Live Chat Support systemen welke als app op je telefoon geïnstalleerd worden. Eigenlijk werkt het net zo simpel als WhatsApp. De bezoeker van je website start een chatgesprek op en jij ontvangt een melding op je smartphone. Je kan dus op exact dezelfde manier de vragen van je klanten beantwoorden zoals je ook op WhatsApp kan doen. Waar je ook bent, je kan op deze manier altijd je klant te woord staan. Let wel op dat nog lang niet alle Live support tools dit soort apps beschikbaar hebben.
Is het kostbaar / ingewikkeld om live chat support aan te kunnen bieden?
Dat is afhankelijk van wat voor programma je neemt. Je hebt zelfs gratis (open source) online live chat programma’s die je zelf moet hosten en installeren op je server en website. Dit is vaak de voordeligste oplossing echter heb je technische kennis nodig om alles te installeren. Daarbij vraagt dit ook om het nodige onderhoud. Hackers vinden regelmatig beveiligingslekken in dit soort software. Vooral wanneer je niet telkens upgrade naar de nieuwste versie is dat een groot risico. Er bestaan ook bedrijven die de hosting en het updaten geheel voor jou kunnen verzorgen. Het enigste wat je dan nog moet (laten) doen is een klein scriptje installeren in je website. Nadeel is dat je maandelijks een bepaald bedrag moet betalen aan abonnementskosten. Dit loopt al snel in de papieren zeker indien je meerdere operators hebt en regelmatig chats ontvangt.
Wat is de beste manier om Live Chat support aan te bieden?
De meeste bedrijven hebben een website laten maken door een professioneel webdesign bureau. Deze mensen kunnen je verder helpen bij het installeren van live chat. Er zijn zelfs bedrijven die gratis live chat support aanbieden bij alle websites die ze opleveren.
Heb jij ervaring met online live chat support?
Wij willen graag weten of jij ervaring hebt met live chat op je website. Laat even weten welke voor of nadelen je hebt met het gebruik van live chat. Zet er ook even bij welke software je gebruikt en waarom.