Social media marketing
Social media marketing hoe zet je dit in en hoe wordt social media marketing succesvol in jouw bedrijf?
We kunnen er niet meer omheen de wereld van Twitter, Facebook, Linkedin, Pinterest en ga zo maar door wordt groter en groter. Vele artikelen hoe je een bedrijfsaccount opzet en hoe je social media kan gebruiken schieten als paddestoelen uit de grond maar helpen deze, goed bedoelde, adviezen wel? Van wie komen die adviezen en wat is hun doel? Zijn het de wiskids die het leuk vinden om de oudere ondernemers uit te leggen hoe social media werkt of zit er echt een plan achter? Is er onderzoek gedaan door de mensen die deze artikelen schrijven? Hebben ze wel ervaring met het aanmaken, beheren en monitoren van een bedrijfsaccount op social media?
Social media marketing is niet iets wat je op een regenachtige zondagmiddag opzet en zomaar mee start. Social media marketing moet voortkomen uit een doel. Een plan om met Social media marketing daadwerkelijk een grote groep mensen te interesseren.
Social media als marketing tool
Tijdens een bedrijfsscan die ik deed voor een groot bedrijf die graffiti verwijderd kwam ook het onderwerp social media marketing naar voren. De klant had diverse social media accounts aangemaakt en was er lustig op los aan het spammen. De ene reclame boodschap over zijn bedrijf na de andere volgde de revu en er was resultaat! Helaas was dit resultaat negatief….
Men irriteerde zich aan zijn manier van social media marketing en dat werd niet onder stoelen of banken geschoven. Op Twitter en Facebook vroegen volgers of likers of hij eens wilde stoppen met de 20% korting actie dat hadden ze na 10 x echt wel gelezen. De meeste ondernemers die zelf aan social media marketing gaan doen maken deze fout. Telkens berichten plaatsen met korting of acties vaak wordt hetzelfde bericht met bijbehorende foto vele malen op hun tijdlijn geplaatst ik vraag me dan serieus af wat deze ondernemrs hiermee denken te bereiken?
Wat opviel is dat deze groep ondernemers mij tijdens een gesprek vol passie vertelde over hun unieke product die ervoor zorgde dat ze graffiti sneller konden verwijderen en dat ze ook prefentieve middelen hadden ontwikkeld. Dat dit product echt een verschil maakte en dat daar veel onderzoek naar gedaan was. Ondanks dat hier mijn persoonlijke interesse niet lag was ik wel geboeid door hun verhaal, denk je dat ik net zo geboeid geweest was wanneer ze me hadden verteld dat ze 1 x per week 20% korting geven op het verwijderen van graffiti?
Ik maakte een social media marketing plan voor dit bedrijf met als doel nieuwe klanten aan te trekken zonder direct reclame te maken voor het product en hun dienst. Het merk moest echt professioneel in de markt gezet worden en iedereen moest erover gaan praten.
Social media marketing, Leer klanten het zelf te doen
Ik stelde voor om op social media tips te gaan geven hoe je graffiti het beste kan verwijderen. Dit was mijn moeilijkste missie daar ondernemers niet snel openstaan voor kennisdelen omdat ze bang zijn om “hun geheim” prijs te geven. Na een lastig gesprek gaf deze onderneming mij toch het vertrouwen om het op deze manier aan te pakken en ik leerde de onderneming hoe je kan zoeken op mensen die op dat moment een probleem hebben met graffiti. Ook leerde ik hoe ze deze mensen middels social media konden informeren hoe ze zelf deze graffiti konden verwijderen. Al snel volgde een interactie tussen mensen die een bericht op social media geplaatst hadden over graffiti verwijderen en mijn klant. Het aantal volgers en likers werd langzaam weer groter en al snel hoefde mijn klant niet op zoek naar mensen die een bericht over graffiti plaatsten maar vonden deze mensen mijn klant zelf.
Na dit goede resultaat is besloten om Social media marketing nog breder in te gaan zetten en ik stelde voor om foto’s te maken van projecten die het bedrijf gedaan had en waar ze op dat moment aan het werk waren om graffiti te verwijderen. Het gevolg was dat potentiële klanten de klus op kwamen zoeken en berichten meer en meer gedeeld werden op social media zodat er een sneeuwbal effect ontstond. Door al deze positieve aandacht zonder reclame te maken viel deze onderneming op bij een radio programma die een item had over graffiti en het verwijderen daarvan. Mijn klant werd door het radio programma gevraagd om meer te vertellen over hun producten en diensten. Na dit item op landelijke radio volgden er grote opdrachten om graffiti te verwijderen langs snelwegen en in de openbaar vervoer branche.
Zo kan Social Media Marketing dus werken mits je het op de juiste manier doet
Social media marketing als webcare
Ik kwam voor een bedrijfsscan bij een webwinkel die handelt in diervoeders en dieren artikelen. Na een uitvoerig gesprek kwam naar voren dat deze ondernemer geen unieke producten verkocht en ook niet tegen de voordeligste prijzen verkocht. Met veel passie vertelde de ondernemer dat de kracht de service was die het bedrijf verleent. Artikelen werden altijd op tijd verzonden en wanneer er iets mis was bij aankomst werd dat snel en zonder problemen opgelost, daar lag de kracht van het bedrijf en dat was de reden dat men ook tijdens de crisis iets meer geld betaalde voor diervoeders.
Toen ik begon over social media marketing was deze ondernemer sceptisch. “Dat heeft alleen maar zin wanneer je kan stunten met prijzen en korting kan geven” was zijn reactie. Ik legde uit dat Social media marketing heel breed ingezet kan worden en zelfs als webcare, (online) imago versterken en snel reageren op klachten, een zeer sterke marketing tool kan zijn. Wil je liever dat klachten een eigen leven gaan leiden op internet (zonder dat je daar direct weet van hebt) of wil je liever dat klanten dit bij je melden zodat je het op kan lossen? Natuurlijk kan je door het monitoren van je bedrijfsnaam pijnpunten op internet oplossen (lees het artikel monitoren bedrijfsnaam) maar als je echt zo enthousiast bent over je eigen service waarom zou je dat dan niet laten zien aan een ieder die het wil zien? Dat precies doen we met social media marketing webcare. Je laat klanten op je eigen social media een klacht plaatsen en zorgt natuurlijk dat je hier razendsnel op reageert en het probleem oplost.
Het gevolg is dat men die negatief was nu ineens heel positief gaat reageren op jouw actie en dit breeduit zal plaatsen op social media.
Social media marketing is een vak die maar weinig marketing specialisten onder de knie hebben. Social media marketing wordt onderschat door jouw concurrent, daar liggen je kansen.
Grijp die kans!
M. ter Haar
Hier kan ik nog wel iets van leren, bedankt! Alleen de titel "Hoe social media marketing je omzet kan verdubbelen" is denk ik wat overdreven.
Geert
Social media marketing zal inderdaad je omzet niet verdubbelen maar dit soort titels worden overal gebruikt om mensen te "lokken" erop te klikken. Ook ik klikte op die titel en hoewel ik niet verwacht dat mijn omzet door dit stuk zal verdubbelen weet ik nu wel meer van social media marketing.