Van onderneming naar succesvolle onderneming

Betaal sociaal met een Tweet of Facebook post


betaal sociaal

Betaal sociaal. Meer bezoekers krijgen was nog nooit zo eenvoudig en voordelig!

Je ziet het steeds vaker het aanbieden van content in ruil voor een Tweet of Facebook post. Een heel slim middel om zeer snel enorme aandacht te krijgen op Facebook, Twitter en nu ook Linkedin en Google plus.

Slim, simpel en voordelige marketing.

Betaal met een Tweet hoe werkt het?

Je geeft de bezoeker van je website pas toegang tot bepaalde content nadat ze een promotielink van jouw product, dienst of website gedeeld hebben op hun social media tijdlijn. Op deze manier kan je meer bezoekers op je website ontvangen en zo meer leads genereren. Tevens wordt er veel over je bedrijf “gesproken” op social media wat weer goed is voor zoekmachine optimalisatie.

Wanneer je bijvoorbeeld een ebook hebt geschreven met relevante content zou je die aan kunnen bieden middels een betaal sociaal systeem.

Er zijn diverse diensten online waar je deze sociaal betaal buttons kan aanmaken maar de meeste van deze diensten zijn niet geheel gratis. Vaak worden er advertenties in jouw betaalbuttons geplaatst wat voor professionele acties naar mijn mening niet gewenst is. Wij hebben een pagina gemaakt met de beste diensten waar je deze sociaal betaalbuttons kan aanmaken. Deze pagina is afgeschermd en kan je bereiken door….juist sociaal te betalen. Zo kan je direct testen hoe het werkt in de praktijk en help je ons!

Praktijkvoorbeelden betaal sociaal

Ik ben één van de eerste geweest die voor een klant een zeer succesvolle “betaal met een Tweet” campagne in Nederland opgezet heeft. Het betrof een zeer bekend restaurant met een michelin ster welke snel een groot publiek op social media wilde bereiken. Voor dit restaurant zette ik op een verborgen link een pagina met een recept online. Naast het recept werd er in de keuken een video gemaakt waarin een sterrenkok het betreffende gerecht klaarmaakte. Men kon de pagina met recept en video enkel zien wanneer er een Tweet of Facebook post geplaatst werd. Het doel was niet zozeer om het restaurant te promoten daar dit al een goed lopende zaak betrof maar om een kookboek geschreven door de sterrenkok te promoten. Naast dat het boek binnen een week uitverkocht was door deze actie kwamen er ook meer reserveringen dan normaal binnen. Een win win situatie!

Dit succes bleef niet onopgemerkt en al snel werd ik benaderd door een zanger uit Engeland die snel veel aandacht wilde voor zijn nieuwe album. Ik stelde voor om één liedje van dat album gratis beschikbaar te stellen na het betalen middels een Tweet of Facebook post. Dit gaf snel veel bekendheid aan zijn nieuwe album die daardoor het best verkochte album geworden is die hij ooit gemaakt heeft.

Betaal sociaal de nadelen

Hoewel ik zeer enthousiast ben over sociaal betalen zijn er ook nadelen. Eén van de grootste nadelen is dat men een positieve Tweet moet plaatsen op zijn of haar tijdlijn nog voordat de content gezien is. Ik kan me voorstellen dat de content, die pas zichtbaar wordt na het sociaal afrekenen, tegenvalt. Dat je er niet achter staat of er gewoon niet veel aan gehad hebt. Wanneer dit één of meerdere malen gebeurd is zal je niet snel meer met een Tweet of social media post willen betalen zeker niet waneer je je social media accounts professioneel gebruikt. Naast dat dit voor de “koper” een nare ervaring is zal dit ook niet veel goeds doen voor de aanbieder en in het ergste geval zal de “koper” deze negatieve ervaring ook delen op social media. Bedrijven kunnen dit gemakkelijk voorkomen door een deel van de content vast inzichtelijk te maken nog voordat er sociaal betaald is. Wanneer je bijvoorbeeld een e-book aanbiedt laat de bezoeker dan het eerste hoofdstuk vrij lezen en pas wanneer deze de overige hoofdstukken wil lezen vraag je een vergoeding in de vorm van sociaal betalen. De “koper” heeft zo een gegarandeerd betere ervaring en zal dit ook sneller nog verder voor je delen.

Betaal sociaal professioneel inzetten

Wil je sociaal betalen inzetten voor jouw onderneming? Gebruik het dan professioneel en zorg dat er een doordacht plan achter zit. Heb je hulp nodig of heb je een succesverhaal over sociaal betalen laat het ons weten!

Gerelateerde artikelen Social media marketing
SEO scan

SEO scan laten maken

Een SEO scan die handmatig uitgevoerd wordt. Zoekmachine optimalisatie kan niet zonder interpretatie van een SEO specialist.

Lees verder: SEO scan

6 Reacties op: Betaal sociaal button
  • Corinne van Raste

    Geschreven op 19 januari 2015

    Leuke manier om je bedrijf meer onder de aandacht te brengen ik denk dat veel mensen wel een tweet of like willen geven wanneer ze daar iets voor terugkrijgen. De voorbeelden in het artikel zijn helder enkel vraag ik me af wat ik moet geven voor een autobedrijf. Iemand idee?

    • Roland de Boer

      Geschreven op 6 februari 2015

      Misschien kan je een wallpaper (schermafbeelding) ter download aanbieden van een automerk naar keuze?

  • René Grijpe

    Geschreven op 3 maart 2015

    Betaal sociaal? Goed artikel van iets wat ik nog niet ken en wel wil gaan gebruiken maar hoe kan ik een betaal sociaal aanmaken?

    • Dieke

      Geschreven op 22 maart 2015

      Ik wil ook graag weten hoe je een betaal sociaal button kan maken voor op mijn website.

  • Babette Nijhuis

    Geschreven op 4 april 2015

    Ik heb een hekel aan betalen ook met betaal sociaal, Ha ha

    • Ron Bakker

      Geschreven op 20 april 2015

      Wat een opmerkingen weer op een goed artikel? Kinderen die de waarde van sociaal betalen en de mogelijkheden niet inzien zullen een mooie kans mislopen! Betaal sociaal is, mits goed ingezet, een super tool gebleken voor mijn bedrijf!

Reageer op dit artikel
Velden met * zijn verplicht