Monitoren bedrijfsnaam
Door de vele media aandacht voorzichtig te zijn met online aankopen worden bedrijven steeds vaker gegoogled alvorens men daadwerkelijk tot een aankoop overgaat. Het is meer en meer een gewenning van een potentiële klant om eerst even te Googlen of een bedrijf wel echt bestaat, deze op tijd levert en of er al reviews te vinden zijn die kunnen helpen bij een aankoopbeslissing.
Doordat dit inmiddels zo ingeburgerd is zien we dit ook steeds vaker gebeuren bij locale bedrijven. De schilder, timmerman, stratenmaker, kapper enz enz worden eerst online gecontroleerd. Komt jouw bedrijfsnaam in de top 10 van Google negatief naar voren dan heb je grote kans dat je veel omzet misloopt.
De kans dat een negatieve review over jouw bedrijf hoog in de zoekmachines zal komen is aanzienlijk. Dat komt omdat reviews vaak geplaatst worden op social media, weblogs, review sites en fora. Dit soort websites bevatten vaak erg veel wisselende content en scoren daardoor erg goed in de zoekmachines.
Het voordeel van dit soort websites is dat je kan reageren op een negatieve review en zo kan zorgen dat de schade beperkt blijft of, wanneer je het echt slim doet, het omdraait naar een positief bericht. Tevens kan je positieve berichten over jouw bedrijf op deze manier nog meer versterken.
Online reputatie management - reacties vinden
Maar hoe vind je die berichten over jouw bedrijf op internet? Grote bedrijven maken gebruik van een team die met niets anders bezig is dan met online reputatie management. De wat kleinere bedrijven huren vaak een online reputatie specialist in. En de kleine ondernemers…..die doen vaak niets. Soms komen ze er pas na maanden achter dat hun bedrijf negatief in de zoekmachines staat. Dat is ook niet zo vreemd. Een online reputatie specialst inhuren is voor een kleine ondernemer vaak te kostbaar.
De oplossing is zeer eenvoudig voer zelf je online reputatie management uit middels een gratis tool van Google!
Met Google alerts kan je jouw (bedrijfs) naam 24 uur per dag in de gaten houden. Ga daarvoor naar onderstaande URL.
Daar vul je jouw (bedrijfs) naam in bij “een melding maken over”. Zodra je dat hebt gedaan kan je een keuze maken hoe vaak je een melding wilt ontvangen. Dat kan zijn Onmiddellijk, één keer per dag of één keer per week. Voor goede resultaten voor de online reputatie management adviseer ik om onmiddellijk in te stellen. Vergeet niet om bij “hoeveel” te kiezen voor “alle reslutaten”. Vervolgens vul je het email adres in waar je de resultaten op wilt ontvangen en klik je op “melding instellen”.
Vanaf nu ontvang je onmiddellijk een mail wanneer Google een pagina indexeerd met jouw (bedrijfs) naam. Hierdoor kan je ook direct reageren op het negatieve of positieve bericht. Je kan zoveel meldingen instellen die je wenst. Ik adviseer dan ook om goed na te denken over hoe je omschreven zou kunnen worden op internet en zoveel mogelijk variaties in te stellen.
Met deze tool is het monitoren van je bedrijfsnaam kinderspel en is de eerste stap naar online reputatie management gezet!
René Rond
Hartelijk dank hier heb ik wat aan. Ik heb zelf twee bedrijven welke ik voor (veel) geld online laat monitoren. Ik kan deze dienst in ieder geval opzeggen nu ik dit weet. Bedankt!
Van Erkel
Nooit geweten dat je zelf je bedrijfsnaam op deze manier kon monitoren. Werk echt super.