Email marketing
Voordat je aan de slag kan met email marketing en onze email marketing tips leest is het van belang jezelf te overtuigen of je wel email mag verzenden!
Er zijn strenge regels verbonden aan het verzenden van email aan particulieren (b2c) en bedrijven (b2b). Je krijgt met email marketing te maken met verschillende wetten die vaak voor verwarring zorgen. Zelfs email marketing consultance, tenminste zo noemen ze zich, weten vaak de regels niet waardoor er vele fabels de ronde doen.
Met email marketing krijg je te maken met:
1. Telecommunicatiewet Art. 11.7
2. Code E-mail
3. Wet Bescherming Persoonsgegevens
De hoofdregel van de email marketing wetgeving is dat je zonder voorafgaande toestemming geen email mag verzenden die van commerciële, ideële of charitatieve aard zijn. Tevens dien je de adressen middels opt-in verkregen te hebben. Dit betekent dat de toekomstige ontvanger expliciet toestemming moet hebben gegeven en dat je dit als verzender kan aantonen (lees bewijzen).
Voorbeeld:
Veel webwinkels hebben tijdens de bestelprocedure een vinkje al aangevinkt met daarachter de tekst “ja ik wil me inschrijven voor de nieuwsbrief” of iets wat daar op lijkt. Dit is niet voldoende men moet echt zelf het vinkje plaatsen (expliciet toestemming geven).
Maar ook wanneer je klanten zelf een hokje laat aanvinken dat ze zich willen aanmelden voor de nieuwsbrief is niet waterdicht. Het is denkbaar dat iemand anders dan de eigenaar van het email adres dit zal doen, daar gaat je bewijs. Om deze reden maken steeds meer bedrijven gebruik van een dubbel opt-in. Bij een dubbel opt-in ontvangt de klant eerst een email waarin ze nogmaals moeten bevestigen zich aan te willen melden voor de nieuwsbrief. Heb je de adressen met een dubbele opt-in verkregen dan zit je veilig.
Bij het online verzamelen van email adressen voor email marketing zou ik dus altijd zorgen dat:
1. Men zelf een vakje aanvinkt
2. Je gebruik maakt van een dubbele opt-in
Offline email adressen verzamelen mag dat?
Ja dat mag enkel is het wat lastiger aan te tonen dat iemand expliciet toestemming heeft gegeven. Tenminste ik zou er niet voor kiezen klanten te laten tekenen dat ze lid willen worden van een nieuwsbrief.
Wanneer je een fysieke winkel hebt kan je op de toonbank, dicht bij de kassa, een doos neerzetten waarin klanten hun visitekaartje kunnen achterlaten. Bedenk een goede motiverende tekst zodat je zoveel mogelijk visitekaartjes verzameld. Zet er duidelijk op dat ze hun visitekaartje kunnen achterlaten om zo lid te worden van een nieuwsbrief. Om het verhaal compleet te maken vermeld je ook hoe vaak ze deze kunnen verwachten. Maak van deze opstelling een foto zodat je altijd aan kan tonen dat je de email adressen op deze wijze hebt verkregen.
Zorg ook hier voor een dubbel opt-in en stuur ze eerst een bevestigingsmail met een definitieve aanmeld link. Pas wanneer je deze bevestiging hebt gekregen kan je pas beginnen met het verzenden van je email.
Uitzonderingen email marketing
Er is één uitzondering voor het verkrijgen van email adressen en het verzenden van email. Dit zijn de bestaande klanten van een bedrijf. In principe mag je bestaande klanten zonder voorafgaande toestemming nieuwsbrieven toesturen.
Maar ook hier is wel een voorwaarde aan verbonden. Je mag enkel mailings versturen over soortgelijke producten of diensten die eerder afgenomen zijn. Tevens mag dat enkel voor de periode van de economische levensduur van deze producten of diensten en dien je de klant de mogelijkheid te geven vooraf te weigeren.
Email marketing inzetten zonder boete?
Houd rekening met onderstaande zaken en voorkom een maximale boete ter hoogte van €450.000!
1. Potentiële klanten moeten vooraf toestemming gegeven hebben
2. Meest veilige methode is een dubbele opt-in
3. Zorg ervoor dat men weet waarvoor ze zich inschrijven
4. Maak nooit gebruik van vooraf aangevinkte hokjes
5. Vermeld in iedere mail de identiteit van de verzender (bedrijfsnaam)
6. Gebruik geen noreply email adres en zorg dat het afzender email adres een werkend adres is.
7. Zorg ervoor dat onder iedere nieuwsbrief de ontvanger zich met één druk op de knop kan uitschrijven voor de nieuwsbrief.
En onthoud goed dat de verzender moet kunnen bewijzen dat deze zich aan alle regels heeft gehouden!
Omdat regelgevingen omtrent email marketing zo nu en dan worden aangepast adviseer ik altijd om de meest actuele wetgeving erop na te slaan.
Johan Seine
Nederland regeltjes land. Ik wordt zo moe van al die regeltjes die het ondernemers moeilijk maken om nog wat geld te verdienen. Juist email marketing is relatief goedkoop en de overheid steekt daar een stokje voor. Waardeloos!
Sanne
Daar ben ik het mee eens! Ik doe zelf veel aan email marketing en schrijf bedrijven gewoon aan. Ik weet dat dit officieel niet zomaar mag maar ondanks dat werkt het nog wel heel goed.