E mailadressen verzamelen
Voordat je email marketing in de praktijk kunt gaan brengen moet je eerst weten wat de email marketing regels zijn en een email adressenbestand hebben die middels een opt-in verkregen is. In dit artikel leggen we uit hoe je gemakkelijk en snel een groot email adressenbestand kunt opbouwen door je inschrijfformuier tot in perfectie te optimaliseren.
E-mail adressen verzamelen: via de website
Eén van de meest gebruikte methode om een email adressenbestand op te bouwen voor je email marketing campagne is een inschrijf formulier op je website. Helaas passen de meeste bedrijven deze methode verkeerd toe waardoor het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief erg teleurstellend zal zijn.
Het inschrijf formulier voor de mailinglijst kunnen we onderverdelen in vier belangrijke delen:
1. Inschrijfformulier nieuwsbrief - De titel:
Nog heel vaak zien we als titel “Schrijf u in voor onze nieuwsbrief” of “Meld je vandaag nog aan voor de nieuwsbrief” dit soort standaard titels trekken de aandacht niet, vallen niet op en zijn nietszeggend. De titel is het belangrijkste deel van het aanmeld formulier en moet kort zijn en direct de aandacht van de lezer trekken. Wees creatief zoals wij bijvoorbeeld hebben gedaan met de titel “Sluit je aan en wordt nog succesvoller”
Dit is een titel die heel goed werkt omdat:
a. Mensen graag ergens willen bijhoren. Dat is geen keuze maar zit diep in de mens verscholen
b. Iedereen wil graag succesvoller worden ongeacht of je al succesvol bent.
c. Er nog niet staat waarbij ze zich gratis aan kunnen sluiten. Hierdoor wordt men nieuwsgierig en wil graag verder lezen.
2. Inschrijfformulier nieuwsbrief - De belofte / de reden:
Direct onder de titel dien je met een goede reden te komen waarom men zich in zou schrijven voor jouw nieuwsbrief. Helaas zien we hier vaak zinnen als “Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe producten”. Of “Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang alle aanbiedingen als eerste”. Dit zijn echt geen redenen voor mensen om hun email adres achter te laten.
Om echt veel email adressen te verzamelen in korte tijd dien je met een creatiever plan te komen. Geef bijvoorbeeld iets weg (bij voorkeur meerdere dingen). Denk dan aan een kortingscode, vrijblijvend kennismakingsgesprek, een e-book enz enz. Wanneer je een beetje creatief nadenkt is er altijd iets te verzinnen wat bij jouw bedrijf past.
Praktijkvoorbeeld:
Ik werd benaderd door een zeer goede vertaler (Nederlands / Engels) die bezoekers van zijn site er niet toe kon zetten zich in te schrijven voor zijn nieuwsbrief. Met een kleine aanpassing van de titel en vooral de belofte kreeg ik het wel voor elkaar dat veel mensen zich in gingen schrijven. Ik bedacht een belofte dat wanneer men zich inschreef voor de nieuwsbrief hij 1 a4tje tekst als proef zou vertalen.
Naast dat hij nu wel nieuwe inschrijvingen ontving waren er nog meer voordelen. Op deze manier weet hij zeker dat de personen die zich inschrijven ook echt interesse hebben in zijn diensten. Tevens heeft hij nog meer contactmomenten omdat er een proeftekst geschreven moet worden. Hierdoor kreeg deze ondernemer niet alleen meer inschrijvingen maar werden deze ook klanten en daar gaat het uiteindelijk om!
Je kan om de boel nog meer te versterken ook een opsomming maken met meerdere redenen. Wij hebben zelf drie redenen als opsomming weergegeven:
1. Exclusief voor maximaal 2000 Slimme ondernemers
Dit is een heel bewuste keuze. Hiermee maak je de lijst exclusief en geef je de bezoeker direct het gevoel van exclusiviteit. Ze moeten zich nu echt snel inschrijven voordat het te laat is. Dit is trouwens enkel een gevoel die ze zelf creëren. Wij laten inderdaad maar 2000 mensen toe op onze lijst maar dat heeft ook een hele goede reden. Wij willen enkel mensen op onze lijst die echt interesse hebben in onze artikelen en hebben speciaal voor deze selecte groep verschillende deals met bedrijven die korting geven op hun producten en diensten. Deze bedrijven willen (en kunnen) zulke hoge kortingen enkel geven aan een relatief klein aantal geïnteresseerden.
2. Inclusief zoekmachine optimalisatie website scan
Wij weten dat veel mensen op onze website komen om tips over zoekmachine optimalisatie (SEO) te lezen. Wij willen deze mensen graag op onze e mail lijst hebben staan en besloten een zoekmachine optimalisatie website scan aan te bieden. Geen standaard geautomatiseerde scan maar een handmatige scan door een professional. Naast dat dit echt een mooi vrijblijvend cadeau is hebben we voor een flink aantal bezoekers inmiddels ook de zoekmachine optimalisatie mogen uitvoeren…win win dus.
3. Ontvang kortingscodes met zeer hoge kortingen
Dit is een goede tricker die helaas langzaam zijn kracht aan het verliezen is. Dit komt omdat je dit steeds vaker ziet op verschillende websites (zou dat door onze tips komen?) en dat de kortingscodes matig zijn of zelfs helemaal niet verstrekt worden. Bedenk goed dat het echt een meerwaarde moet zijn voor de personen die zich inschrijven. Wij geven een aantal kortingscodes weg die je nergens anders kan vinden, zeer hoge kortingen betreffen en slechts aan een selectief publiek. Hierdoor ontvang je niet alleen veel nieuwe inschrijvingen op je nieuwsbrief maar bind je ze ook aan je.
Inschrijfformulier nieuwsbrief - De invoervelden:
Hierover kunnen we heel kort zijn net zoals het formulier eruit moet zien dus geen poespas maar zo min mogelijk velden die men in moet vullen. Ik zou me beperken tot een naam en emailadres. Meer heb je niet nodig om een persoonlijke email te kunnen versturen en meer moet je dus ook niet van je bezoekers vragen, punt.
Inschrijfformulier nieuwsbrief - De inschrijf button:
O o o wat zie ik hier vaak blunders voorbijkomen zelfs op grote succesvolle websites. Ik zie regelmatig op de button “verzenden”, “aanmelden”, “inschrijven” of nog erger “submit”. Kennelijk beseffen de webmasters zich niet dat dit de laatste kans is dat men zich echt gaat inschrijven op jouw nieuwsbrief. Bedenk een titel voor je button die aansluit op de titel en de beloftes die je gedaan hebt. Wij hebben gekozen voor “Ik wil ook toegang” dat is toch meer uitnodigend dan “submit”
Optimaliseer je e mail marketing campagne inschrijf formulier met bovenstaande tips. Het is weinig werk en maakt echt het verschil.
Succes!
(Heb je zelf een inschrijfformulier die heel goed werkt of heb je een inschrijfformulier gezien die heel slecht is? Tip de redactie even we zijn erg benieuwd!)
Cecille
Kunnen jullie me adressen geven waar ik e mailadressen kan kopen?.
Mark Visser
E mailadressen kopen is iets wat je juist niet moet doen! Verzamel de emailadressen gewoon door een goed formuliertje op je website.