Gratis e-book weggeven
Ik krijg regelmatig de vraag of het goed is om een e-book, whitepaper, video of pdf weg te geven in ruil voor een email adres. Dit fenomeen zie je steeds vaker en wordt door vele e mail marketing “experts” aanbevolen om te doen.
Ik kan er heel kort over zijn ik zou dit niet snel inzetten. Tenminste niet op de manier die vaak aanbevolen wordt.
Waarom staat deze tip dan op zoveel websites?
Helaas worden op internet zeer veel tips zomaar overgenomen van andere websites. Dit zonder te testen of het daadwerkelijk werkt. Dit soort websites zijn gemaakt puur om advertentie inkomsten te genereren of voor het ego van de maker die zich maar al te graag naar voren wil schuiven als email marketing specialist. Artikelen van een ander worden één op één overgenomen en op de eigen website geplaatst. Een enkele keer neemt iemand de moeite om het verhaal in iets andere woorden op te schrijven maar dat heeft meer met duplicated content te maken dan met werkelijke interesse en kennis van de auteur.
Hierdoor kan het dus voorkomen dat je overal leest dat het goed is om een e-book, whitepaper, video of pdf weg te geven in ruil voor een email adres.
Ik heb dit uitvoerig getest en ben tot de conclussie gekomen dat het in de meeste gevallen helemaal niet zo goed werkt. Hier zijn meerdere redenen voor:
1. Het voelt bij veel mensen als omkoping. Je krijgt een e-book alleen als ik daar jouw email adres voor terug krijg.
2. Vaak staat er “Schrijf je in en ontvang gratis het e-book”. Ik weet niet wat deze bedrijven onder gratis verstaan maar die denken bij het woord gratis kennelijk enkel aan geld. Ik noem het niet gratis wanneer ik mijn dierbare email adres moet afgeven.
3. Het is niet ondenkbaar dat het e-book geheel niet aan de verwachtingen voldoet. Dat hoeft nog niet eens met de kwaliteit te maken te hebben maar denk dan aan persoonlijke voorkeur van de ontvanger. In dat geval is een e-book echt een ramp en zal juist averechts gaan werken. Men zal zich direct weer uitschrijven voor de nieuwsbrief en in het ergste geval zal de persoon dit kenbaar maken op social media.
Hoe komen deze email marketing “experts” er dan bij?
Er wordt niet getest met verschillende manieren. Om zeker te weten of iets beter werkt dan een andere methode zal je meerdere zaken moeten testen. Je kan dat bijvoorbeeld doen door een advertentie campagne te starten middels Google Adwords. Zo kan je meten hoeveel mensen er naar de inschrijfpagina gestuurd zijn en hoeveel % van deze mensen zich daadwerkelijk hebben ingeschreven op de nieuwsbrief. Dat kan heel eenvoudig door een stukje code op de bedankpagina te plaatsen. Ik zal daar binnenkort een artikel over schrijven waarin dat stap voor stap uitgelegd wordt.
Maar om echt een goed beeld te krijgen dien je ook te kijken hoeveel van deze inschrijvers er na de eerste nieuwsbrief of het ontvangen van het e-book zich direct weer uitschrijven. Pas dan weet je of het lokken met een gratis e-book echt zin heeft.
Hoe moet het dan wel?
Tijdens mijn onderzoek bedacht ik een tussenstap om mensen eerst de mogelijkheid te geven of het e-book, whitepaper, video of pdf wel aan hun verwachtingen voldoet. We plaatsen van het e-book het eerste hoofdstuk direct online zonder dat men zich eerst hoefde in te schrijven. Aan het einde van het hoofdstuk plaatste ik het inschrijfformulier. Men kon op die pagina in ruil voor hun email adres het complete e-book downloaden.
Op deze manier haal je het negatieve gevoel direct weg. Wanneer de bezoeker het een goed hoofdstuk vindt dan hebben ze geen moeite om hun email adres daar in ruil voor te geven. Ze hebben zelf kunnen beoordelen of het e-book is wat ze ervan verwachten en zullen zich hierdoor niet teleurgesteld gaan voelen na het downloaden van de gehele versie. Hierdoor schijven ze zich ook niet direct weer uit voor je nieuwsbrief ze willen er zelfs graag lid van blijven in de hoop op meer e-books.
Daarnaast werd de pagina veel vaker gedeeld op social media waardoor er nog meer nieuwe inschrijvingen binnen kwamen.
Heb je zelf ervaring (positief of negatief) met het geven van e-booken deel deze met ons wij zijn erg nieuwsgierig hoe dit voor jouw bedrijf werkt! Tevens houden we ons aanbevolen wanneer je goede email marketing tips hebt.
Klaas
Ik lees in de rubriek email marketing tips dat het niet goed zou zijn om een ebook weg te geven. Ik heb deze email marketing truc al vaker gedaan en meestal werkt het wel heel redelijk. Hoewel ik nooit echt heb gemeten (zeker niet wie er achteraf afgehaakt is) stegen de inschrijvingen op de nieuwsbrief wel.
Roy Damen
Beetje dom praten dus....je hebt niets gemeten en gaat er domweg vanuit dat het wel werkt. Ik denk dat je je email marketing trategie eens goed moet bekijken en waar nodig aan moet passen. Het meten of iets werkt of niet is erg belangrijk iets wat ze in dit artikel mijns inziens ook duidelijk uitleggen.