Het opbouwen van waardevolle klantrelaties is onbetaalbaar. Bovendien is het de drijvende motor voor je bedrijf. Een goed netwerk biedt namelijk veel kansen. Denk bijvoorbeeld aan opdrachten, projecten, samenwerkingen, personeel, fusies of nieuwe klanten. Het is daarom van essentieel belang om je netwerk goed op te bouwen en bestaande relaties te onderhouden. Het draait allemaal om het vinden van mensen die in uw producten of diensten geloven. Maar hoe pak je dit effectief en efficiënt aan? En welke tools kunnen je hierbij helpen?
Meer zichtbaarheid
Om efficiënt klantrelaties op te bouwen dien je eerst goed zichtbaar te zijn. Dit doe je door actief naar bijeenkomsten, evenementen en borrels te gaan. Je gezicht laten zien en in persoon vertellen wat je precies doet, maakt vaak de beste indruk. Deze activiteiten geven je de gelegenheid om op een toegankelijke manier potentiële klanten te benaderen. Zo bouw je effectief nieuwe relaties op. Zorg tevens wel dat je alleen naar relevante evenementen gaat, dus waar je doelgroep ook naar toe gaat.
Persoonlijk gerichte berichten
Ook kun je via de mail je netwerk opbouwen. Dit lijkt lekker makkelijk omdat je meerdere mensen tegelijkertijd hetzelfde bericht kan sturen, maar dit is niet de beste aanpak. Persoonlijke berichten versturen verhoogt aanzienlijk je kans op respons. Maar wanneer je een lijst van honderden contacten hebt, weegt het waarschijnlijk niet op tegenover je efficiëntie. In dit geval kun je er ook voor kiezen om je berichten te aanpassen per contactgroep. Ook kun je een selectie maken van de meest waardevolle en interessante relaties en vervolgens stuur je alleen deze groep een persoonlijk bericht. Hiermee zorg je ervoor dat de berichtgeving goed is afgestemd op de doelgroep en haal je meer uit je relatiebeheer.
Contacten ordenen
Wanneer je eenmaal een aardig klantenbestand hebt opgebouwd, is het essentieel om een adresboek bij te houden voor het managen van je contacten. Met Customer Relationship Management (CRM) software kun je dit efficiënt bijhouden en inzichtelijker maken. Met een CRM heb je al je contacten namelijk gebundeld in één overzicht. Ook heb je de mogelijkheid om bellijsten bij te houden en automatische reclamecampagnes in te plannen. Daarnaast heb je inzichtelijk maken wanneer en wat je precies met klanten gecommuniceerd hebt. Hiermee kun je persoonlijker te werk gaan, omdat je de hele gespreksgeschiedenis beschikbaar hebt en snel kunt inzien. Het geeft de klant een positieve ervaring en maakt het werk voor jou een stuk makkelijker. Het is dus niet alleen handig voor jou, maar ook prettig voor je klanten.
Interesse tonen
Met je opgebouwde klantenbestand wil je natuurlijk zo efficiënt mogelijk gebruik maken van je bestaande netwerk. Dit doe je door op regelmatige basis wat van je te laten horen. Betrek het gesprek alleen niet teveel op jezelf, maar stel vooral de ander vragen. Zo kom je erachter wat zijn of haar wensen zijn en kun je er jouw aanbod op afstemmen. Niet alleen kom je meer te weten, maar je creëert ook een band met je connectie.
Social Media inzetten
Wil je je netwerk nog meer uitbreiden? Probeer dan je contacten via zoveel mogelijk relevante kanalen te bereiken. Social Media speelt hier steeds meer een belangrijke rol in. Via Social CRM kun je gebruikmaken van verschillende sociale media diensten en technieken om interactie met je klanten te hebben. Het is een handig systeem dat je kunt inzetten voor het volgen van relevante meldingen van producten en merken. Daarnaast kun je met een Social CRM alle communicatie met klanten via sociale media bijhouden en managen. Dit kan op platforms zoals Facebook, Twitter of LinkedIn. Het biedt de gelegenheid om niet alleen klanten via hun voorkeurskanaal te bereiken, maar ook de hele community waar die klant een connectie mee heeft. Erg nuttig dus voor het opbouwen van je netwerk!