Onderneem met focus, Verrassende resultaten!
Dit artikel willen maar zeer weinig ondernemers lezen maar voor wie het wel leest kan het wel eens het belangrijkste en meest winstgevende artikel zijn die ze ooit zullen lezen.
Ondernemen met focus klinkt saai en is natuurlijk ook erg breed. Ondernemen met focus kan echter ook zeer veel tijd, geld en rust opleveren dat klinkt de gemiddelde ondernemer al een stuk plezieriger in de oren. Wanneer ik bij een onderneming kom die een bedrijfsscan heeft besteld is focus, of liever gezegd het gebrek aan focus, één van de belangrijkste oorzaken van de problemen. Ik leer deze ondernemers zich weer te focussen op zaken waar het bij de start van de onderneming om draaide en al het andere daaromheen (tijdelijk) weg te nemen.
Ondernemen met focus
Zet de telefoon even uit. Email en Social media ook en hang een niet storen bordje op de deur. Fijn nu we echt samen zijn stel ik wat vragen. Beantwoord deze direct zonder de ervaringen van de afgelopen periode mee te laten wegen.
1. Waarom ben je ondernemer geworden?
2. Wat vind je echt leuk om te doen?
3. Op welke diensten of producten zitten de hoogste marges?
4. Wat vind je niet leuk om te doen?
5. Bestaat de crisis ook in jouw bedrijf?
Dat was het al een paar simpele vragen die je ondernemerskwaliteiten al sterk kunnen verbeteren. Ik zal de vragen even met je doornemen:
Vraag 1: Waarom ben je ondernemer geworden?
Verreweg de meeste ondernemers zijn begonnen om hun passie na te jagen of hadden een briljant idee. Deze ondernemers konden zich niet of niet voldoende verder ontplooien bij een werkgever. Dat is een goede reden om zelf een onderneming te starten en met dit als focus kan een ondernemer heel ver komen. Ben je echter een onderneming begonnen op puur winst bejag, onvrede of noodzaak dan wordt het een stuk ingewikkelder om een succes van de onderneming te maken. Niet onmogelijk maar ingewikkelder!
Vraag 2: Wat vind je echt leuk om te doen?
De meeste ondernemers zijn ooit voor zichzelf begonnen omdat ze ergens een passie voor hadden. Een doel in het leven om een dienst of product te leveren waar ze echt alles over weten en daar niet uitgepraat over raken. Lever je alleen deze dienst of dit product nog steeds of dacht je genoodzaakt te zijn er één of meerdere zaken bij te gaan doen om de onderneming meer winstgevend te maken? Door je weer te gaan focussen op wat je echt leuk vindt om te doen en waar je echt goed in bent zal je op termijn meer voldoening uit je onderneming halen en vanzelf ook meer omzet en winst gaan genereren.
Zoals je wellicht al gelezen hebt kom ik van oorsprong uit ’t Gooi waar in Bussum een leverancier zat van een zeer bekend Duits automerk. Deze autodealer met ster was een begrip in ’t Gooi en ver daarbuiten. Vakmensen met passie voor “hun” merk en een uitstekende dienstverlening die de mensen in die regio juist zo waarderen. Op een dag reed ik langs die dealer en zag dat een deel van de showroom ingericht was voor een ander automerk. Een goedkoop Japans automerk stond ineens op de voorgrond en de exclusieve modellen verdwenen naar de achtergrond. Zonder dat ik de reden van het besluit van deze ondernemer weet leek het er sterk op dat deze in een moeilijke periode het besluit genomen had deze goedkopere auto’s te gaan verkopen. Auto’s waar, op zeker, de passie van deze ondernemer niet lag. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat wanneer je jarenlang exclusieve auto’s verkocht en onderhouden hebt je ineens een passie ontwikkelt voor een goedkoop automerk aan de onderkant van de markt.
Korte tijd later was een nog groter deel van de showroom ingericht met het goedkope automerk en hingen de aanbiedingsborden met schreeuwerige reclame op de showroomruiten. “Dit is het begin van het einde” dacht ik en niets bleek minder waar toen de onderneming korte tijd later failliet ging. De oorzaak was natuurlijk gebrek aan focus! De exclusieve auto klanten hadden geen vertrouwen meer in de al jaren gevestigde onderneming en goedkope autoklanten dachten dat ze bij deze onderneming die toch als exclusief te boek stond zeker te duur uit zouden zijn. En vergeet het personeel niet of dacht je dat de monteurs en verkopers van exclusieve automerken het leuk zouden vinden om hun passie aan de kant te zetten?
Een gemiste kans en nog altijd zonde dat deze onderneming niet meer bestaat in Bussum!
Vraag 3: Waar zit de marge?
Doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent is natuurlijk de basis maar op welk van deze zaken zit nu eigenlijk de meeste marge? Op welk product of dienst verdien je simpelweg het meest? Schrijf alle diensten of producten eens op waar je de meeste voldoening uithaalt en schijf pas wanneer je klaar bent de winstmarges daarachter. Dit trucje kan wel eens voor verrassingen zorgen en kan je helpen (veel) meer winst te gaan maken en je doet dit dan met passie omdat het één van de zaken is die je aangegeven had leuk te vinden.
Neem nu de televisie programma’s van Herman den Blijker of Gordon Ramsay waarin ze restaurants helpen weer succesvol te worden. In deze programma’s draait echt alles om weer focus (en grip) te krijgen op de onderneming. Eén van de zaken waar het echt altijd misgaat bij deze ondermers is de menukaart die veel te groot is. Naast dat dit keuzestress geeft bij de gasten kan de ondernemer zich niet meer focussen op de gerechten en daardoor zal de kwaliteit achteruit gaan. Serveersters en keukenbrigade raken in de stress en door de grote voorraden wordt er veel geld verspild. Toch trappen zeer veel ondernemers in deze valkuil en dan heb ik het natuurlijk niet alleen over de restaurants, dat is slechts een voorbeeld. Denk ook aan kledingwinkels met een veel te grote en gevarieerde collectie, stratenmakers die complete tuinen aanleggen en schilders die ook behangen, glaszetten en spinnenbestrijding verzorgen….onbegrijpelijk.
Focus is de sleutel tot succes!
Vraag 4: Wat vind je niet leuk om te doen?
Maak wederom een lijstje met zaken die je echt niet leuk vindt om te doen maar wel noodzakelijk zijn voor een goede succesvolle ondermening. De meeste ondernemers zullen zaken opschrijven als administratie, email afhandeling en “problemen oplossen” (klachten afhandeling). Maar het maakt niet uit wat je opgeschreven hebt het zijn allemaal zaken die bij de onderneming horen en je niet leuk vindt om te doen. Al deze zaken moeten gebeuren maar omdat je deze niet leuk vindt en ze wellicht niet direct omzet opleveren schuif je ze voor je uit met alle gevolgen van dien. Ze blijven door je hoofd malen iedere dag weer, klanten raken geïrriteerd omdat de beloofde credit nota nog steeds niet ontvangen is of wanneer je nog steeds niet bij het verzakte terras bent komen kijken. Hierdoor zal je meer en meer stress krijgen en zal het reguliere werk eronder gaan leiden.
Focus is hier weer de sleutel.
Plan vanaf nu 1 uur per dag om te werken aan zaken die je niet leuk vindt. Dit lijkt misschien veel maar je zal zien dat je in een korte tijd alle achterstallige klussen gedaan hebt die je liever niet doet en je op sommige dagen geen werk meer hebt wat je eigenlijk niet leuk vindt. Stel je dat eens voor! Administratie op orde, geen mail meer te beantwoorden en die klant met het verzakte straatwerk belt ook niet meer alle dagen waar je blijft maar vertelt nu aan vrienden en kennissen hoe goed de after sales van je bedrijf is.
Vraag 5: Bestaat de crisis ook in jouw bedrijf?
We kunnen er niet omheen er is een flinke crisis in o.a. Nederland. Op radio, televisie en in kranten horen we alle dagen hoe slecht het gaat en dat dit nog wel even zal aanhouden. Iedereen heeft wel een kennis of familielid die een baan kwijtgeraakt is of zelf failliet gegaan is. Het is crisis.
Maar is dat wel zo in jouw bedrijf? Heb je de omzet cijfers al eens goed bekeken? Gaat het wel zo slecht in jouw onderneming als de media je doet geloven? En mochten de omzet cijfers inderdaad wat teruggelopen zijn hoe komt dat dan? Is de oorzaak de crisis of is de oorzaak dat de crisis tussen je oren zit? En waarom doen sommige bedrijven het heel goed in de crisis? Wat is hun geheim? Allemaal vragen die je jezelf eens moet stellen en je zal zien dat wanneer je deze gaat beantwoorden je steeds terug zal komen op een gebrek aan focus. Juist in deze tijd kan focus je redding zijn. Probeer het maar!
Wie bovenstaande vijf vragen beantwoord heeft en de uitleg gelezen zal in staat zijn weer te gaan ondernemen met focus of zijn we nog iets vergeten? Zijn het wel de vijf vragen die het verschil maken of was het de inleiding die ik schreef?
Ik begon namelijk met de zin “Zet de telefoon even uit. Email en Social media ook en hang een niet storen bordje op de deur”. Heb je die zin goed gelezen? Daar zit namelijk voor een groot deel het pijnpunt bij veel ondernemers. Ze kunnen simpelweg niet meer ondernemen met focus door alle afleiding om zich heen. Deze afleidingen zijn de laatste jaren alleen maar groter geworden en zal naar verwachting alleen nog meer worden.
Hier is echter heel simpel wat aan te doen. Sluit jezelf een deel van de dag of liever nog twee delen van de dag volledig af van telefoon, email, social media en andere afleidingen en gebruik die tijd om echt te gaan werken. Te doen waar je goed in bent en voldoening uithaalt. Geen excuses bedenken dat je een eenmanszaak hebt en de telefoon wel op moet nemen! Dan heb je het artikel Telefoonservice kiezen nog niet gelezen.
Twee jaar geleden heb ik mijn kantoor laten schilderen door een schildersbedrijf, een eenmanszaak. Het project was aangenomen voor een vast bedrag en de schilder was een jonge ondernemer die het lastig had om door de crisis heen te komen. Hij begon de ene dag om 9:00 uur en de andere dag om 10:00 uur er was geen pijl op te trekken. Iedere dag stond hij veel te bellen en tussendoor met zijn telefoon in zijn handen, geen idee wat er zo belangrijk was. Ik irriteerde me hieraan puur om het feit dat ik zag dat dit typisch een ondernemer was die geen idee had hoeveel tijd dit wel niet kost. Op dag drie ben ik begonnen dit eens in de gaten te houden en heb zo goed als dat ging de tijd bijgehouden dat hij niet aan het schilderen was maar met zijn telefoon bezig was. Schrik niet dit was in totaal 45 minuten per dag! Dat komt neer op bijna 10% van de dag dag hij verspilde. 45 minuten per dag dat is 9 uur per maand en 108 uur per jaar!
Tijdens de koffie ben ik het gesprek aangegaan met hem en vroeg waarom hij die telefoon niet in de bus liet liggen. Zijn vrouw was de hele dag thuis en kon toch prima de telefoon beantwoorden voor hem en anders had een telefoondienst deze taak voor een paar euro kunnen overnemen. Hij was overtuigd van mijn verhaal en heeft een volledige bedrijfsscan laten uitvoeren. Naast dat dit hem direct 108 uur per jaar aan extra omzet opleverde heeft hij nu veel meer plezier in het werk, zijn passie. Hij komt weer op een vaste tijd op “de klus”, heeft minder stress en houdt tijd over. Hij is de crisis inmiddels ruim te boven!
Kan jij ook wat hulp gebruiken om meer omzet te genereren? Wil jij ook (weer) ondernemen met focus? Bestel dan onze bedrijfsscan en maak van je onderneming een succesvolle onderneming!
Cor de Wit
Ik werd door een kennis op dit artikel gewezen en heb het als zeer leerzaam ervaren, hartelijk dank mijn ogen zijn weer open gegaan!
Gerrit Bakker
Goede tips en leuk geschreven artikel ga zo door