Offerte voorbeeld gebruiken of liever een offerte die scoort maken?
Wanneer je onderzoekt waar men op internet naar op zoek is bij het woord offerte dan komt, met stip op nummer één, Offerte voorbeeld naar voren. De zoekwoord combinatie offerte voorbeeld wordt door Google zelfs als suggestie naar voren gehaald. Reden voor mij om zelf eens te zoeken op offerte voorbeeld en te kijken met wat voor voorbeeld offertes de zoekende ondernemers het moeten doen.
De resultaten zijn echt bedroevend te noemen. De meeste offerte voorbeelden zijn niets meer dan een A4-tje met getallen en plaatsaanduidingen waar de naw gegevens moeten komen te staan. Wie denkt dat je met dit soort offertes klanten kan overtuigen heeft het echt mis.
Een goed offerte voorbeeld bestaat niet! Tips om een goede offerte te maken wel…
Wanneer je een offerte mag maken voor een klant ben je al in een ver gevorderd stadium om een verkoop te realiseren. Om op dit punt te komen heb je tijd en vaak ook geld moeten investeren. Het is dan ook noodzakelijk om een zeer hoge score op je offertes te halen wil je succesvol kunnen ondernemen. Een percentage van 70% tot 85% moet gemakkelijk haalbaar zijn met onderstaande tips:
1. Maak het persoonlijk: Klanten vinden het prettig wanneer er naar hun geluisterd wordt (lees ook verkooptips leer luisteren….). Wanneer je in de eerste alinea direct laat merken dat je tijdens de voorgesprekken goed hebt opgelet zal de aandacht van de klant direct getrokken worden. Zorg ervoor dat je exact omschrijft wat de behoefte van de klant is. Wanneer je dit nog kan versterken met een uitspraak die de klant zelf gedaan heeft dan weet je zeker dat de aandacht getrokken is.
2. Opsplitsen: Verdeel je offerte in allemaal korte alinea's met “kleine prijsjes” om zo langzaam naar het eindbedrag te werken. Wanneer je bijvoorbeeld een offerte maakt als schilder om een woning te schilderen doe dat dan niet met één totaalbedrag maar splits de offerte op in kleine bedragen. Dit is ook een unieke kans om alle werkzaamheden en voordelen van je werkwijze te beschrijven.
Voorbeeld:
- Schuren van alle kozijnen met de hand zodat alle hoeken optimaal geraakt worden en de kans op bladderen minimaal wordt €455,00
- Schuren van de regenpijpen met speciaal schuurpapier om de verflaag nog beter te laten hechten €230,00
- 8 liter Sigma hoogglans opgebracht met een dikte van 0,5 mm zoals voorgeschreven door de fabrikant. Op deze manier krijgt u 10 jaar garantie op de verflaag en zullen de onderhoudskosten van het schilderwerk met 30% verlaagd worden €580,00
- 40 uur arbeidsloon door een gediplomeerde schilder met ruim 24 jaar ervaring €1500,00
- Opruimen en afvoeren van alle materialen €0,00
Totaal exclusief BTW €2765.00
Hoe het niet moet:
Schuren van de kozijnen en regenpijpen zoals besproken en schilderen met een hoogglans verf.
Totaal €2600.00 exclusief 21% BTW
In beide gevallen kan hetzelfde bedoeld worden enkel weet ik al welke schilder de klus zal gaan krijgen ondanks het prijsverschil.
Dit lijkt een wat overdreven voorbeeld maar dit is een voorbeeld uit de praktijk. Wij doen veel bedrijfsscans en komen regelmatig zulke bedroevende "offertes" tegen.
3. Slim plaatsen van zekerheden
Vergeet niet in je offerte te vermelden wat de garanties voor de klant zijn. Denk hierbij aan het aantal jaren garantie op een product of dienst, of je aangesloten bent bij een geschillencommissie, branche organisatie of keurmerk.
Plaats deze altijd op het laatste blad van de offerte als onderste alinea!
Dit doe je op die plaats omdat je dan zeker bent dat de klant dit zal lezen. Vele onderzoeken hebben aangetoond dat klanten de totaalprijs van de offerte op die plek verwachten. Men kijkt vaak zonder eerst de offerte te hebben gelezen op het laatste blad onderaan om de totaalprijs te zien. Nu daar de voordelen en zekerheden staan worden deze dus gelezen door je klant.
4. Duidelijk zijn
Niemand zal het interesseren hoe dik de laag verf is die je aanbrengt op de kozijnen. Wat wel interessant is welk voordeel dit heeft zoals bijvoorbeeld in onderstaande offerte alinea:
“8 liter Sigma hoogglans opgebracht met een dikte van 0,5 mm zoals voorgeschreven door de fabrikant. Op deze manier krijgt u 10 jaar garantie op de verflaag en zullen de onderhoudskosten van het schilderwerk met 30% verlaagd worden”
In bovenstaande offerte regel staan 4 belangrijke punten voor een potentiële klant.
Onderstaand een voorbeeld hoe het niet moet:
“Uw nieuwe website zulen we medio mei opleveren. Afhankelijk van het aantal bezoekers worden de hosting kosten bijgesteld”
Dit kan natuurlijk veel beter bijvoorbeeld:
“Uw nieuwe website wordt uiterlijk 15 mei opgeleverd. Het hosting pakket is ruim voldoende om 1000 bezoekers per dag te kunnen ontvangen.”
Je verteld de klant hetzelfde maar het komt veel beter over bij de klant terwijl je je toch indekt op bepaalde punten.
5. Opvallen
Zeker wanneer je in een branche werkzaam bent waar het gebruikelijk is dat men verschillende offertes opvraagt om te kunnen vergelijken is het zaak om op te vallen. Zorg ervoor dat jouw offerte de aandacht van de lezer trekt maar blijf hierbij wel zakelijk. Plaats bijvoorbeeld wat sfeerfoto’s op je offerte, plaats de tekst niet op een staand a4tje maar een liggend a4tje, gebruik een dikker soort papier, maak een handgeschreven afsluitende groet enz enz.
Pas op dit zijn slechts voorbeelden je moet wel goed oppassen dat het bij het bedrijf past!
6. Offerte nabellen wel of niet doen?
Zorg ervoor dat je afsluit met de tekst dat je binnenkort contact opneemt om de offerte te bespreken. Helaas doen maar weinig ondernemers dit terwijl je hier juist veel kan winnen. Zelfs wanneer de klant voor een andere partij heeft gekozen kan je nog je voordeel halen door te vragen waarom de keuze juist op die partij is gevallen.
Nog beter is om niet te bellen maar om bij de klant langs te gaan om de offerte te bespreken. Dit kost wat meer tijd maar dan zal je nog meer te weten komen waarom de klant juist voor jou of helaas voor de ander heeft gekozen.