Van onderneming naar succesvolle onderneming

Bedrijfsnaam bedenken


Bedrijfsnaam bedenken

Een bedrijfsnaam bedenken is één van de eerste dingen die iedere startende ondernemer doet. Een goede bedrijfsnaam bedenken die exact aangeeft waar het bedrijf voor staat, wat een bedrijf doet en niet in conflict is met één van de vele regels voor bedrijfsnamen is nog lastiger dan in eerste instantie wordt gedacht. Aan welke regels moet een goede bedrijfsnaam voldoen? Is de bedrijfsnaam nog beschikbaar op internet? En is er niet al een bedrijf in dezelfde branche die dezelfde of een sterk lijkende bedrijfsnaam voert? Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden bij het bedenken van een goede bedrijfsnaam.

Een bedrijfsnaam bedenken online in 6 stappen:

Bedrijfsnaam bedenken stap 1, de regels:

Voordat we een bedrijfsnaam gaan bedenken is het handig om te weten dat er ook regels aan een bedrijfsnaam gebonden zijn, hoe verrassend Nederland regeltjesland. Een bedrijfsnaam wordt volgens de wet een handelsnaam genoemd en daarvoor zijn onderstaande regels van toepassing:

1. Bedrijfsnaam bedenken: Je mag geen verkeerde indruk wekken
Voorbeeld: Je mag je niet groter of anders voordoen dan wie je bent. Als je een eenmanszaak hebt mag je geen handelsnaam voeren als “Pietersen en partners” omdat je de indruk wekt dat er meerdere eigenaren in het spel zijn. Daarnaast mag je in je handelsnaam geen termen als “jurist”, “webdesigner” of “winkelketen” gebruiken wanneer dat niet het geval is. Als laatste mag je geen persoonsnamen van iemand anders gebruiken zelfs niet wanneer deze persoon je daar toestemming voor geeft. Je mag enkel je eigen naam gebruiken als handelsnaam maar heet je bijvoorbeeld Bart Smit dan is dat weer niet toegestaan…;-)

2. Bedrijfsnaam bedenken: Kies geen merknamen van derden
Hiermee zal je op korte of lange termijn zeker in de problemen gaan komen zelfs als je bijvoorbeeld als bedrijfsnaam kiest voor “de apple expert” of “goedkope samsung leverancier”. Dit soort bedrijven zullen het zeker niet op prijsstellen dat je op deze manier meelift op de naamsbekendheid en vroeg of laat actie tegen je gaan ondernemen.

3. Bedrijfsnaam bedenken: Voorkom verwarring!
Dit wordt al wat lastiger te bepalen maar als voorbeeld u heet “de Jong” en u wilt autorijlessen gaan aanbieden. U wilt uw onderneming ”Rijschool de Jong” gaan noemen maar uit onderzoek blijkt dat in een naastgelegen dorp ook iemand is die “de Jong” heet met een autorijsschool en deze voert de handelsnaam “autorijsschool de Jong” Dit zal niet toegestaan zijn terwijl wanneer de Rijsschool de Jong in Groningen gevestigd is en Autorijsschool de Jong in Brabant dit wellicht zonder problemen zou kunnen. Een moeilijk verhaal!

Bedrijfsnaam bedenken stap 2, wat doe je:

Een bedrijfsnaam bedenken die bij het bedrijf past!

Een goede bedrijfsnaam kan met een minimaal woordenaantal aangeven waar het voor staat. Voorbeelden van dit soort bedrijfsnamen zijn Schildersbedrijf Janssen of Hoveniersbedrijf Pietersen. Hoewel dit op zich prima namen zijn zullen deze niet snel onthouden worden door potentiële klanten en zal ik zelf adviseren met een meer originele bedrijfsnaam te komen.

De beste manier is om voordat we een bedrijfsnaam bedenken een stuk papier te nemen en alles wat we werkelijk doen of leveren daarop te schrijven. Niet nadenken over de bedrijfsnaam gewoon domweg alles opschrijven wat je als eerste te binnenschiet. Wanneer je daarmee klaar bent ga je deze woorden een cijfer geven waarbij een 10 een erg belangrijk onderdeel is en een 1 een minder belangrijk onderdeel (denk ook aan winstmarges!). Deze techniek heb ik geleerd van een zeer professionele copywriter en pas ik op vele artikelen op deze website toe, het werkt!

Probeer vervolgens een combinatie te maken met het liefst maximaal twee hoog scorende woorden die je opgeschreven hebt. Wij hebben ditzelfde gedaan met onze ondernemening. Doordat we opgeschreven hadden succes en onderneming kwamen we uiteindelijk tot “succesvolle onderneming”. Naast dat dit precies vertelt waar we voor staan en wat we doen is het een naam die blijft hangen bij de mensen en waarop heel veel gezocht wordt op internet. Nog een groot voordeel is dat het “grappig” is. Wanneer men vraagt wat doe je voor de kost is mijn standaard antwoord “ik heb een succesvolle onderneming”. Dit blijft hangen bij de mensen en vroeg of laat wanneer ze weer achter de computer zitten zullen ze deze website bezoeken en hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan hun succes!

Bedrijfsnaam bedenken? Stap 3: Gebruik GEEN afkorting(en)

Geen bedrijfsnaam bedenken met afkortingen!

Nu ga ik heel veel adviseurs tegen het verkeerde been schoppen. De zogenaamde marketingmannen zijn namelijk dol op afkortingen als bedrijfsnaam. Ze komen met de meest succesvolle grote ondernemingen die dit ook gedaan hebben dus is het ook goed voor een MKB onderneming, fout! Het verschil zit hem in het marketing budget die een gemiddelde kleine onderneming te besteden heeft en een groot bedrijf zoals BRINTA. Weet u waar BRINTA voor staat? Wij wel dit staat voor “BReakfast INstant Tarwe”. De naam BRINTA was echt nooit succesvol geworden zonder een zeer groot marketing budget. Wanneer ze als bedrijfsnaam gekozen hadden voor “Tarwe ontbijt” had dit lokaal veel marketing kosten kunnen besparen. Omdat BRINTA natuurlijk geen lokaal bedrijf is en ze wel over een groot marketing budget beschikken maakt dat nu net het verschil dat het voor hun waarschijnlijk wel de beste keuze geweest is.

Heet je dus Janssen en maak je meubelen van steigerhout dan zou een marketingman wellicht voorstellen om te kiezen voor JSM (Janssen Steigerhouten Meubelen). Ik heb het er maar even tussen haakjes bijgezet anders had je waarschijnlijk niet geweten waar de afkorting voor stond terwijl ik wel de naam en dienstverlening had genoemd. Meer woorden zijn denk ik niet nodig om mijn punt te maken.

Bedrijfsnaam bedenken? Stap 4: Hoe reageren de zoekmachines?

Een bedrijfsnaam bedenken houdt niet op met regels, afkortingen en diensten!

Een slimme bedrijfsnaam bedenken voor de zoekmachines is wellicht één van de beste tips die ik kan geven en goed aansluit bij bovenstaande punten. Zoekmachines zoals Google vinden de domeinnaam van een website een erg zwaarwegend punt bij de plaatsing in de natuurlijke zoekresultaten. We pakken het voorbeeld van Janssen steigerhouten meubelen er nog even bij. Wanneer denk je dat Google weet waar de website over gaat?

www.jsm.nl of www.janssen-steigerhouten-meubelen.nl ? Google voor de grap even op JSM en je weet dat het vrij lastig zal zijn om deze zoekterm hoog in de zoekresultaten te krijgen omdat vele verschillende bedrijven de afkorting JSM al gebruiken. JSM geeft ruim 12 miljoen resultaten tegen nog geen 65 duizend resultaten op Janssen Steigerhouten meubelen. Dat is wat ons betreft een gelopen race!

Bedrijfsnaam bedenken? Stap 5: Wees creatief!

Een bedrijfsnaam bedenken die onthouden wordt!

Soms hoeven bedrijfsnamen niet aan al deze regeltjes te voldoen maar dan moet je ook echt creatief zijn. De bedrijfsnaam moet dan zo goed blijven hangen dat zoekmachine optimalisatie van een ondergeschikt belang wordt. Denk dan aan namen die je één keer ziet en gewoon niet meer vergeet.

Voorbeeld: Ik groeide op in ’t Gooi waar een glaszetter rondrijdt met de naam “Sukkel Glas”. Ik ben inmiddels 14 jaar geleden uit ’t Gooi vertrokken naar het mooie Overijssel maar ik weet dit nu nog! Deze naam is blijven hangen omdat we in de auto met collega’s grapjes gemaakt hebben over deze bedrijfsnaam. Gegarandeerd dat wanneer ik nog in ’t Gooi zou wonen en glasschade zou hebben ik 100% zeker dit bedrijf zou bellen simpelweg omdat ik geen enkele andere kan noemen in ’t Gooi.

Bedrijfsnaam bedenken? Stap 6: Is de domeinnaam nog vrij? En Social media?

Bedrijfsnaam bedenken en direct vastleggen

En wanneer je dan eindelijk het “eureka” moment hebt wordt het spannend…..is de domeinnaam nog wel vrij? Veel ondernemers maken de fout om eerst de handelsnaam vast te laten leggen bij de Kamer van Koophandel en pas daarna het bijbehorende domein te gaan registreren. Een verkeerde volgorde zoals ik dat wekelijks tegenkom wanneer ik de online bedrijfsscan uitvoer voor ondernemers. En dan zijn we er nog niet je moet ook de naam vastleggen op social media zoals Twitter en Facebook ook al ben je niet direct van plan daar echt actief mee bezig te gaan!

Dus wie een bedrijfsnaam heeft bedacht moet direct actie ondernemen en deze naam eerst claimen op internet voordat je naar de KvK gaat! Het bedrijf Voordeelwebsite.nl speelt daar als enigste goed op in door een Internet starters pakket aan te bieden. Zij claimen niet alleen je bedrijfsnaam maar claimen direct ook de naam op social media voor je! Met bovenstaande tips is een bedrijfsnaam bedenken al een stuk eenvoudiger.

Voor wie niet zoveel inspiratie heeft kan contact met Succesvolle Onderneming opnemen wij kunnen helpen en adviseren om een succesvolle bedrijfsnaam te bedenken.

Bedrijfsnaam bedenken? Succesvolle onderneming helpt je voor een vast bedrag!

Gerelateerde artikelen Eigen bedrijf starten
Website laten maken

Website laten maken

Het artikel "website laten maken" is geschreven door Edwin Frakking de internet marketing specialist. Aangezien internet een snel wisselend medium

Lees verder Mobiele website

4 Reacties op: Bedrijfsnaam bedenken
  • Cecille cors

    Geschreven op 12 januari 2015

    Ik zocht op bedrijfsnaam maken online toen ik uitkwam op succesvolle onderneming. Hoewel ik niet op een website kwam waar je online een bedrijfsnaam kan bedenken heeft deze website me wel veel tips gegeven om een goede bedrijfsnaam te bedenken. Waarvoor hartelijk dank!

    • Jamine Groen

      Geschreven op 7 februari 2015

      Het bedenken van een geschikte bedrijfsnaam is moeilijk en nu ik deze website heb gelezen nog moeilijker! Ik weet dan ook niet of ik jullie moet bedanken met het artikel bedrijfsnaam bedenken.....of toch wel ik denk dat het veel toekomstige problemen kan voorkomen.

  • Francis H

    Geschreven op 12 februari 2015

    Ik kwam hier omdat ik een originele bedrijfsnaam wilde bedenken. Zocht online voorbeelden voor originele bedrijfsnamen maar besef me nu dat een originele naam niet altijd de beste oplossing is wanneer je een bedrijfsnaam moet kiezen. De tips op deze website zijn goed en ik zal er zeker rekening mee gaan houden maar de keuze wordt wel nog moeilijker als ik eerlijk ben. Iemand nog een idee voor een bedrijfsnaam voor een kapperzaak in Groningen?

    • Kees

      Geschreven op 27 februari 2015

      Ik ben momenteel een bedrijfsnaam aan het bedenken voor een online broodjeszaak. Graag ontvang ik tips voor een originele bedrijfsnaam.

  • Ilse

    Geschreven op 31 januari 2016

    We zijn momenteel op zoek naar een bedrijfsnaam/website voor onze shop met handgeweven producten zoals kussens, sjaals, tassen enz... Nu dachten wij aan WonderWeavers. Maar er is al een bedrijf in A'dam met de naam Woven Wonders. Gaat ons dit problemen geven ?

    • Jasmien

      Geschreven op 15 februari 2016

      Ik vind die namen niet op elkaar lijken lijkt me dus niet.

Reageer op dit artikel
Velden met * zijn verplicht