Van onderneming naar succesvolle onderneming

Content marketing tips


Wat is content marketing

Content marketing

Content is King” dat is wat ik jaren geleden al riep tegen mijn klanten. Een website zonder content zal nauwelijks vindbaar zijn en wanneer deze wel gevonden wordt weinig tot geen conversie genereren. Wij adviseerden onze klanten om een weblog te starten, een nieuwsbrief aan te bieden en gebruik te maken van social media allemaal vormen van content marketing wanneer je deze bedrijfsmatig inzet.

Het werkt(e)! Maar de tijden veranderen. Een website met veel relevante content is goed maar al lang niet meer goed genoeg en een weblog is interessant en kan helpen maar de concurrentie heeft ook niet stil gezeten. Ondernemers zijn naarstig op zoek naar alternatieven om onder de aandacht te komen bij potentiële klanten maar de consument wordt tegenwoordig overspoeld met informatie en bepaalt het liefst zelf welke informatie relevant is. De consument krijgt zoveel informatie tot zich dat ze advertentie blind geworden is en minder geloof heeft in een weblog op de site van het bedrijf zelf.

Het wordt tijd voor wat anders, iets nieuws, iets wat wel werkt en relatief goedkoop is, content marketing 2.0!

Content marketing middels extra website portal:

In 2004 wilde een klant met een hoveniersbedrijf een informatieve website laten maken. Het moest een website worden zonder directe link naar de naam van de ondernemer of het bedrijf van deze ondernemer. Hij wilde enkel alle vragen die hij in de praktijk kreeg op deze tuinportal zetten en zo langzaam maar zeker een grote verzamelsite worden waar iedereen gratis direct de antwoorden kon vinden op tuinvragen. Tevens was het plan om een plantengids toe te voegen met foto’s, standplaats, combinatie advies, bemesting enz enz. Het was een hobby project welke begin 2005 online kwam met de eerste artikelen.

Al snel werd deze site goed opgenomen in de zoekmachines en kwamen er iedere maand meer bezoekers naar de site. Dit gaf de motivatie om de website uit te breiden met een forum, nieuwsbrief en werden er video filmpjes geplaatst waarin zaken zoals het snoeien van een plant werden voorgedaan.

Dit resulteerde in flink wat media aandacht voor deze site mede omdat het puur een informatieve website was zonder een bedoeling iets te verkopen. Omdat de bezoekersaantallen hierdoor iedere maand meer en meer werden en de video filmpjes flink wat ruimte op de server innamen werdt besloten de website op een eigen zeer snelle server te plaatsen. De kosten die dat met zich meebracht wilde de hovenier vergoed zien middels wat advertentie ruimte op de website. Al snel dienden de eerste adverteerders zich aan en waren de kosten gedekt maar daar bleef het niet bij. Op het mailadres ontving deze hovenier steeds vaker aanvragen om een tuin aan te leggen, een tuinontwerp te maken, planten te leveren enz.

Zelfs zoveel dat de hovenier alle aanvragen niet meer zelf aankon en een deel van alle aanvragen rechtstreeks doorstuurt naar de adverteerders op de website.

Het was achteraf ook voor mij een zeer leerzaam project waar ik per ongeluk ontdekte wat de kracht van goede content is. Ik pas deze techniek steeds vaker toe bij ondernemers die willen groeien. Ook voor ondernemers die niet creatief genoeg zijn of geen tijd hebben om goede artikelen te schrijven hebben we een oplossing. Ik werk samen met een goede copywriter die voor een vast bedrag 100 unieke artikelen schrijft welke voldoen aan SEO technieken.

Wat is content marketing?

Content marketing is het aanbieden van relevante informatie, middels het juiste kanaal, op het juiste moment en voor de juiste doelgroep. Het doel van content marketing is om bekendheid te krijgen bij de doelgroep en deze zo dicht mogelijk aan het bedrijf of merk te binden waardoor deze uw bedrijf kan vinden, meer vertrouwen krijgt en sneller tot een aankoop over zal gaan.

Content marketing tips

Goede content moet niet geschreven worden zoals een advertentie geschreven wordt. Goede content wordt geschreven vanuit een passie, om mensen te informeren, om een oplossing te bieden en daar uiteindelijk de vruchten van te plukken. Er worden momenteel te veel weblogs en portals opgericht puur om snel zoveel mogelijk content online te zetten in de hoop daar zakelijk beter van te worden. Wie mijn bovenstaande voorbeeld goed gelezen heeft zal inzien dat dat de verkeerde volgorde is.

Content marketing voor SEO

Content marketing voor SEO is wellicht één van de best werkende technieken om zeer hoog in Google te scoren met een overvloed aan relevante zoekwoorden. Naast dat Google dol is op veel (unieke) content zullen de bezoekers lang op de website blijven en ook terugkeren. Tevens zullen grote websites sneller naar de portal linken omdat geen direct commercieel doel op de portal te ontdekken is. Allemaal zaken waardoor een goede content marketing website zeer goed is voor zoekmachine optimalisatie doeleinden en al snel goedkoper is dan adverteren middels Google Adwords.

Content marketing video

Content marketing middels video is wat duurder om te maken dan tekst maar is een zeer goede aanvulling op je content marketing strategie. Wanneer de hovenier uit mijn voorbeeld niet begonnen was met video filmpjes had het zeker langer geduurd voordat de website een succes zou zijn geworden. Over elke onderneming kan je relevante filmpjes maken die naast Youtube ook door grote portals online gezet worden. Allemaal extra aandacht voor je content marketing website.

Content marketing is vrij nieuw en veel van uw concurrenten weten nog niet van het bestaan waardoor het een zeer interessant middel kan zijn voor uw online marketing activiteiten. Tevens hoor ik van de ondernemers dat het leuk is om te doen en veel goedkoper dan andere vormen van marketing.

Wacht niet langer en start met content marketing!

Gerelateerde artikelen Content marketing
Titel bedenken

Titel bedenken

7 verrassende redenen waarom jij op deze titel klikt. Het verzinnen van een goede titel die direct de aandacht trekt. Het verzinnen

Lees verder: SEO titel bedenken

4 Reacties op: Content marketing tips
  • Marco Groen

    Geschreven op 16 maart 2015

    Content marketing is inderdaad de toekomst om hoog in Google te komen en zeker ook te blijven wanneer je al goede posities hebt. Google gaat meer en meer kijken naar kwalitatief goede content die ook werkelijk gelezen wordt. Dat wordt o.a. gemeten met het bounce percentage die je kan inzien op Google analytics. Waar ik echter nooit aan heb gedacht is om de content aan te gaan bieden op een soort portal. Een externe informatieve website zoals jullie beschrijven zal inderdaad om meerdere redenen goed kunnen werken. Deze kan de hoofdwebsite versterken en je kan veel makkelijker backlinks ontvangen naar een informatieve site dan naar een commerciele site. Bedankt voor deze informatie ik ga ermee aan de slag.

    • Mark van Bemmel

      Geschreven op 18 maart 2015

      Weer wat nieuws dus...ik heb op advies van een SEO expert content marketing ingezet en hiervoor weblog gemaakt op mijn bedrijfswebsite. Dit zou goed zijn voor zoekmachine optimalisatie. Nu ik dit lees zou ik dus helemaal opnieuw moeten beginnen? Ik kan de content van het huidige blog natuurlijk niet meer verwijderen en kopiëren naar een nieuwe portal zal problemen geven met duplicated content. Hoe gaan we dat oplossen ik ben niet van plan om twee webslogs bij te gaan houden.

  • Diran Samuals

    Geschreven op 2 december 2015

    Hi Mark. Gewoon lekker blijven loggen hoor op je huidige website daar is niets mis mee. Echter wat ze in het artikel bedoelen is in mijn optiek dat je als extra een website op kan zetten speciaal voor content marketing. Dat gaat prima samen echter dien je dan inderdaad wel nieuwe content te schrijven en niet je huidige blog in te zetten als content marketing op een externe website.

    • Sandra Steur

      Geschreven op 5 januari 2016

      Content is inderdaad nog steeds KING maar dan niet zoals vroeger. Ik heb zelf verschillende content marketing technieken toegepast in de loop der jaren en ben tot de conclussie gekomen dat de manier hoe je conten marketing moet inzetten veranderd. Eén van de meest opvallende zaken is dat de manier van hoe je content op de website verwerkt niet meer aankomt op hoe je keywords gebruikt, meta tags, titels etc etc maar dat je zo natuurlijk mogelijk moet schrijven. Wanneer je dat doet zullen de artikelen op je website veel beter gelezen worden en kom je veel hoger in de zoekmachines....mijn content marketing tip is dan ok: Schrijf op een natuurlijke manier goede artikelen voor je bezoekers en niet voor de zoekmachines!

Reageer op dit artikel